Yang selalu jengok

Thursday, May 26, 2011

Air Liur Banyak




2 hari lepas ketika aku berseminar di FMM (Federal Malaysia of Manufacturer) di Sri Damansara, aku menerima satu panggilan jauh. +93100001 .








"Hello, I'm Dr Henry. Are you Fildas" Suara dengan air penuh di mulut memberi aku jawapan bahawa panggilan itu memang jauh dari Barat. "Yes, I'm in the middle of seminar" Dengan berbisik aku memberitahu kerana tidak mahu mengganggu orang sebelah. Terus aku dimarah oleh mat saleh cakap penuh air liur tu "You shouldn't answer this phone then. You don' t have courtesy to answer my call. In west, our practice in the meeting bla bla bla" tet tet tet. I terus padamkan telefon mat saleh air liur banyak tu. Dia ingat budaya barat sama dengan budaya Melayu. Sia2 je aku menjawab telefon.

Budaya yang tidak sama ini kadang2 boleh menyebabkan kita marah. Aku tunggu mat saleh air liur banyak tu telefon lagi. Pasti dia akan bertemu dengan ruas. Aku nak tarbiah dia pasal cara menalifon orang Timur pulak.

No comments:

Post a Comment