Yang selalu jengok

Wednesday, May 4, 2011

Temuduga orang India




Hari ini aku menemuduga seorang lagi. Keturunan dari Hyderabad India dan seorang Islam. Sudah bekerja luar dari India lebih dari 20 tahun. Sekarang bekerja di Dubai selama 15 tahun dan bekerja di 3 syarikat yang berlainan. Seorang Pengurus Besar dan ada MBA dan Ijazah Business Marketing. Berumur 48 tahun dan sudah berkeluarga. Gaji sekarang USD6,800 dan meminta kenaikan sekitar 20%/30% kenaikan. Terlibat dalam perkilangan lebih dari 10 tahun dan majikan tertinggi lebih 10 tahun.

Berdasarkan pengalaman kerja di tempat2 luar dari negara sendiri memberi satu anjakan tinggi untuk mengambil dia sebagai pekerja. Cuma bagi aku agak pelik kerana dalam umur sekarang dia masih mencari2 kerja dan tidak nampak untuk berhenti dan duduk diam setempat. Perkara ini sepatutnya menjadi motivasi kepada semua orang bahawa peluang pekerjaan terdapat bukan hanya di Malaysia tetapi di seluruh dunia. 

Jika sekarang sedang bekerja di Bank lebih dari 5 tahun, cuba2 jengok di dalam internet dan cari kerja di tempat lain. Kenaikan gaji yang mungkin kita tidak dapat nikmati hatta lebih 5 tahun akan dapat dengan sekali lompatan.

No comments:

Post a Comment