Yang selalu jengok

Monday, May 16, 2011

RON 95 pun nak NAIK



Harga minyak RON 95 sudah tidak boleh ditahan lagi. Semalam Menteri, Datuk Ismail Sabri memberitahu penyelarasan atau rasionalisasi akan berlaku pada bulan hadapan. Penyelarasan dari perkataan "selaras" bermaksud 'sama' atau penjodoh bilangan kepada senapang. Rasionalisasi pula datang dari perkataan asas rasional iaitu agak tetap pendirian dan tidak gila. RON 95 pernah naik pada bulan Disember 2010 dengan kenaikan RM0.05 Mengikut rekod kenaikan harga minyak sekarang hanya diumum oleh pembekal2 minyak atau ketua persatuan kedai2 minyak se Malaysia. Datuk Ismail Sabri memberikan indikatif bahawa kenaikan ini untuk selaras atau rasionalisasi terhadap subsidi yang diberikan. Bila selaras atau rasionalisasi maka ada satu jangkaan dan tahap yang mungkin hendak disamakan. Teringat aku pada seorang tua yang berkata "Harga minyak naik berapa pun aku tak mengalami apa2. Setiap kali aku beli minyak RM10 dan sampai sekarang aku masih beli RM10, maka naik ke turun aku masih macam tu" Orang tua ini mungkin tak tahu mengira sehingga RM10 itu tidak boleh lagi membeli minyak.

No comments:

Post a Comment