Yang selalu jengok

Sunday, May 29, 2011

Anugerah Taekwondo




Hari Sabtu yang agak sibuk terus sehingga menutup mata tidur sampai malam. Aku bekerja setiap sabtu kerana kehendak majikan. Dan petang Sabtu 28/05/2011 adalah hari graduasi anak lelaki aku untuk menukar tali pinggang putih kepada kuning - Taekwondo. Hari yang penting ini bermula pada pukul 5 petang dan ahli keluarga diminta datang awal sejam dari masa mula kerana mungkin terlalu ramai yang graduate dan memerlukan tempat pangkir yang betul untuk memastikan semua ibubapa dapat hadir dengan baik. Pukul 4.20 pm aku sudah sampai ke Dewan U8, Bukit Jelutong dan sudah ramai yang hadir dengan kamera dan video ditangan. Pasti aksi yang ditunggu akan lebih meriah dengan kehadiran Sifu yang akan mengadili graduasi. Semua yang memakai tali pinggang putih akan menunjukkan aksi permulaan. Mereka beratus berdua2 dan diasingkan dengan jarak lebih kurang 1.5 meter. Guru mengajar akan menyebut apa aksi yang akan dibuat dan lebih kurang 16 orang yang memakai tali pinggang putih itu akan meniru apa sahaja yang disuruh oleh guru itu. Sifu akan memerhati pergerakan dan mengadili cara mengelak memukul menendang si tali pinggang putih sebelum dinaikkan ke tali pinggang kuning. Sebenarnya ini adalah kali pertama aku lihat graduasi untuk taekwondo dan anugerah ini adalah lebih kurang proses ingat segala bentuk yang diajar dan melakukan kembali. Aku agak terkesima dengan aksi seorang budak lebih kurang 5 tahun yang sudah memegang tali pinggang hijau dan budak perempuan lagi. Walaupun tendangan yang dilakukan boleh aku tahan dengan dada tetapi aksi yang diberikan seolah2 melihat Jet Li secara dekat.

No comments:

Post a Comment