Yang selalu jengok

Friday, April 1, 2011

Bila Hujan Berkahak


Bila hujan aku teringat cerita ketika menjadi Maybank Auditor di Kuala Lumpur. Semua berlaku lebih kurang pada tahun 1993 dahulu ketika aku berada di Jalan Medan Tuanku. Kami yang 4 orang dalam satu pasukan terpaksa bergerak di sekitar Kuala Lumpur untuk bekerja mengaudit syarikat2 yang membuat pinjaman lebih dari RM5 juta dengan Maybank. Satu hari panas terik sedang kami mencari teksi, lalu singgah seorang Cina yang membawa teksi dan seperti baru lepas menghisap rokok. Penuh asap di dalam teksi tersebut sehingga kami suruh dia buka aircond dulu sebelum kami masuk. Semua tingkap ditutup masih lagi berbau rokok. Dalam keadaan jam tersebut, hujan lebat turun. Suasana agak kabus didalam teksi kerana dari suasana panas kepada sejuk. Tiba2 pemandu Cina tersebut batuk2 dan mengeluarkan kahak. Punyala tak sopan dan terus meludah ke kanan cermin. Aku yang berada di belakang tersentak terkejut rasa nak pening.....tingkap tidak terbuka dan KAHAK itu melekat di cermin. "Sorry2 Bang, saya tak ingat" Pemandu itu mengambil kain lalu mengelap cermin tersebut. Mengeleng2 aku rasa nak muntah. Perjalanan yang sekejap rasa masih jauh. Hujan diluar masih lebat. Suasana di dalam kereta masih kabur. Pemandu itu sekali lagi buat hal. Aku cepat2 suruh berhenti dan kami semua lari tak bayar. Kami marah sebab Dia ambil kain yang berkahak tadi lalu mengelap cermin depan pulak. HUJAN dengan cermin BERKAHAK, chit.

No comments:

Post a Comment