Yang selalu jengok

Saturday, April 16, 2011

Nak Cari Penasihat Kewangan


Benda2 begini memang bermain di kepala orang yang ada duit tetapi tidak tahu bagaimana nak buat terbaik untuk duit itu. JANGAN berjumpa dengan Pengurus Bank untuk mendapatkan nasihat walaupun mereka sudah lama berada di dalam sistem kewangan. Pengalaman mengurus duit orang dalam suasana senang iaitu sistem mengerakkan untung yang pasti mereka terlebih tahu. Mereka hanya terkongkong dalam sistem kewangan yang direka oleh sistem kewangan seperti melabur dan dapat pulangan tetap, beli rumah untuk spekulasi dan membeli unit amanah yang mereka jual.

Tempat yang sepatutnya mereka rujuk adalah Broker rumah yang selalu mendapat maklumat tentang pergerakan harga rumah, spekulasi dan cerita2 dalam sesebuah syarikat. JANGAN juga pergi bertanya dengan Pengurus di Equity Market yang selalu bekerja dalam keadaan tidak ketentuan. Hanya spekulasi dan tips membantu mereka. Mereka ini adalah bomoh2 untuk main nombor. Kalau mereka terlebih tahu tentang saham mana yang naik pasti mereka yang dapat dahulu tetapi selalunya terjadi sebaliknya.

Jangan juga mengharap penjual unit amanah memberi pandangan kerana ruang lingkup mereka hanya unit amanah dan berdasarkan sejarah menjual produk. Bila ada duit turun dari langit yang banyak, berfikir dulu sebelum bertanya orang dan pilih orang yang tepat kalau tidak duit kita dia lipat.

No comments:

Post a Comment