Yang selalu jengok

Monday, April 11, 2011

Terpaku di TV


Menonton TV rancangan berilmu memang jarang meyeronokkan. Ia seperti melihat gambar2 dan penerangan yang tidak kehabisan bercerita dan selalu orang yang memberikan ilmu rasa penonton faham dan lepas tanggungjawab. Tetapi cerita2 seperti Mega project, cerita binatang, kapal terbang jatuh di dalam Astro seperti gudang ilmu yang melihat kagum untuk mengetahui. Tiba2 aku terpaku di pagi Ahad menonton satu rancangan yang baru di Astro iaitu 'Siti' sedang menyanyi bersama P Ramlee klon dan menemuramah sepasang doktor. Pasti ilmu yang dapat pagi ini boleh dimanfaatkan untuk diceritakan kembali. Mendengar bait2 soalan dari Siti untuk doktor pakar itu membuatkan aku rasa tersalah tengok/dengar. Siti bercerita "Mungkin susah masa nak belajar dulu ya doktor. Berapa lama doktor belajar untuk menjadi doktor". Tersengih2 doktor menjawab "Untuk mendapat ijazah kami kena belajar lebih kurang 6 tahun, 2 tahun kerja awam dan menjadi pakar 4 tahun, lebih kurang 12 tahun semua." Lalu Siti pun mengulas "12 tahun belajar (sambil menepuk tangan diiringi oleh tetamu2 yang tepuk seronok dengar 12 tahun). Siti bertanya lagi "So, bagaimana doktor berjumpa suami setelah belajar 12 tahun" Dan dijawab oleh doktor "Kami berkahwin semasa belajar" Siti terus menepuk tangan dan berkata "Oh, doktor telah membuktikan bahawa kahwin masa belajar pun boleh berjaya" Sebenarnya doktor2 itu adalah pakar mata. Mereka boleh bercerita dengan baik tentang sakit mata, tentang stye dan chalazion, pasal rabun dekat dan jauh, contact lense dan pembetulan cara baru mengurangkan kadar rabun.

2 comments:

  1. Ekekekekeke... aku suke...! Aku suke...!!! Ekekekekeke... Bro! Wa gelak baca entri ni bro...! Aku suke...! Eekekekekeke...

    ReplyDelete
  2. tak aku kesian kat penonton je. hari tu yg datang byk student u, dorang pun meraikan tanpa ilmu dengan seronok.

    ReplyDelete