Yang selalu jengok

Monday, April 25, 2011

SOCRATES and Thinking Method






Cara pemikiran zaman Greek dulu adalah satu permulaan pemikiran yang berasaskan pertanyaan. Socrates adalah anak murid kepada Pluto dan mengamalkan konsep berfikir secara pertanyaan. Mungkin kita boleh meniru cara Socrates berfikir. Untuk memilih pemimpin,

Socrates bertanya kepada anak2 murid beliau "Kalau kita mahu seorang pembaling lembing yang kuat, siapakah yang kita pilih?" Murid2 menjawab "Yang paling kuat melontar lembing" Socrates mengiakan dan bertanya lagi "Kalau kita mahu pelari yang paling pantas, siapakah yang kita pilih?" Murid2 menjawab orang yang lari paling pantas dikalangan kita yang akan mereka pilih. Socrates menjawab "Ya, lalu jika kita mahu pemimpin yang akan memimpin kita, siapakah yang paling layak?" Murid2 memandang sesama sendiri dan menjawab "Kita akan memilih orang yang paling layak memimpin kita".

Konsep berfikir dengan pertanyaan ini dibuat oleh Socrates dalam membidas sesuatu idea sehingga tiada lagi soalan yang tidak terjawab maka idea itu adalah yang terbaik. Socrates telah dihukum bunuh kerana berfikir dengan pertanyaan ini.

No comments:

Post a Comment