Yang selalu jengok

Wednesday, April 13, 2011

Nangis Pagi


Ini bukan sebab zuhud atau sedih menghadapi yang Esa tapi bila aku bukan pintu pejabat, mak cik 'cleaner' terus menangis kat aku. "Mak Cik dah 7 tahun kerja sini." Penuh dengan sedu sedan. "Mak Cik cuma dibayar RM500 sebulan je. Anak2 suruh jaga mak cik tu, ada kencing manis, darah tinggi, makan minum sebulan nak dibayar tu aje". Aku tak sempat tanya, dicerita lagi "Tolong la Encik, jangan buang saya, tolong beritahu pada orang atas, saya kat sini dah lama, gaji dah RM800, duit RM500 dorang nak bagi tu tak sama macam kat sini". Terus menangislah dia sambil aku dengar tak dengar. "Ia lah mak Cik". Aku terus ke arah beberapa kawan sekerja lagi bertanya perihal nangis pagi ini. Mereka memberitahu anak2 mak cik itu suruh berhenti dan sudah 2 hari dia tidak datang bekerja. Aku pun tak perasan sebab dia tak buat apa2 kelebihan pada aku. Air minum aku buat sendiri. Bilik aku sentiasa kemas sebab yang sepah hanya atas meja. Kebenarannya, mak cik itu disuruh berhenti untuk menjaga mak cik dia dengan upah RM500 dan mungkin setelah mengetahui bayaran bulanan yang sebanyak itu, dia membatalkan dan mahu kerja kembali. Aku teringat seorang pekerja aku ketika aku di Maybank tahun 1998 di Petaling Jaya. Setiap kali mesyuarat yang bermula lewat petang, dia akan bangun dengan tegas kepada Pengurus dan meminta untuk pulang. Dan alasan yang diberikan adalah untuk mengambil isteri kerana dia lebih sayang isteri dari kerjanya. Pengurus and aku sebagai timbalan pengurus berbincang dan akhirnya mengambil keputusan untuk menyuruh dia berhenti kerana boleh memastikan isteri dia diambil awal untuk selama2nya. Perkara ini dibuat secara serius oleh aku sehingga isterinya datang ke pejabat dan memujuk aku dengan mengatakan - "ketika saya bujang dulu, hari2 saya balik kerumah naik teksi atau bas, tak tahu kenapa dia buat perangai macam ni". Kadang2 kita kena mengetahui bahawa sayang, nak jaga, terlalu rapat, takut lari semuanya bukan boleh mendatangkan duit. Bersederhana mungkin dapat menyelamatkan segala2nya.

No comments:

Post a Comment