Yang selalu jengok

Friday, April 15, 2011

Jangan Jadi Dinasour


Sudah berapa lama kita kerja di suatu tempat ! Fikir2 sejarah. 5, 10, 15 dan 20 tahun. Diceritakan orang penyakit dinasour lupus disebabkan hanya dia sakit tapi tak perasan. Dinosour berbentuk besar dan dibuktikan dengan perjumpaan fosil2 di berbagai tempat. Ia adalah binatang dan apabila berlaku kesakitan di kaki atau ekor mereka, maklumat sakit untuk sampai ke otak agak lambat. Apabila luka dikaki tidak dijaga maka apabila masa sampai ke otak dia sudah lemah dan tunggu untuk mati.

Penyakit dinasour ini boleh berlaku pada kita jika kita tidak mencabar diri belajar sesuatu. Kita sebenarnya mengalami proses kepupusan dinasour dalam diri apabila membiarkan diri kita di suatu tempat terlalu lama. Bukan perlu berpindah kerja untuk mengelak benda2 ini tetapi kita perlu menambah ilmu.

Peribahasa Melayu pernah berkias "batu yang bergolek tidak akan mengumpul lumut". Kita melihat berapa positifnya jika tinggal lama di sesebuah syarikat dan mengumpul harta. Kenapa kita tidak melihat bahawa batu bergolek itu telah sampai ke sesuatu tempat yang berbeza dan mungkin lebih menarik kerana di tempat lama itu berlumut. Peribahasa Inggeris pula bermadah " the grass look greener on the other side". Tempat lain lagi banyak kita boleh dapat. Dan selalu dimadahkan oleh pujangga Melayu "hujan emas negeri orang, hujan batu negeri sendiri, lebih baik negeri sendiri". Pergi ke luar dan fahamkan bahawa dunia semakin mengecil dan jiran kita bukan lagi mak cik yang cerewet lagi tetapi mungkin Mdm Kate di England (kawan FB).

No comments:

Post a Comment