Yang selalu jengok

Saturday, April 23, 2011

Jadi Kreatif




Aku bercerita dengan beberapa pelajar UiTM tentang kerjaya. Mereka agak memilih dan cuba untuk tunjukkan keegoan menjadi seorang pelajar. Aku meminta mereka berfikir kerjaya semasa bercuti semester yang akan datang selama 2/3 bulan dan hanya bermula pada September 2011. Aku memerlukan seorang penjaga anak untuk menjaga anak aku yang akan lahir pada awal bulan May 2011 ini. Aku memberitahu bahawa kerjaya sebagai 'nanny' ini adalah satu kerjaya sambilan yang amat popular di negara2 maju. Mereka hanya perlu berada dirumah majikan untuk beberapa jam kerana majikan suami isteri mahu keluar untuk makan malam atau berbelanja di kompleks beli belah. Mereka boleh mengiklankan diri mereka di dalam internet untuk kerjaya yang mudah ini dan mencari duit lebih untuk belajar. Mereka masih boleh belajar dirumah majikan tersebut kadang2 tanpa gangguan kerana anak itu mungkin tidur. Di negara2 maju, anak2 dibawah umur tidak dibenarkan keluar malam bermula 7 pm. Ini telah menyebabkan sepasang suami isteri yang membeli belah atau makan malam terpaksa mengambil orang untuk menjaga anak mereka. Jadi mula iklankan diri anda.

No comments:

Post a Comment