Yang selalu jengok

Wednesday, April 6, 2011

Market Driven


Berapa banyak bank diperlukan di Malaysia. Beberapa hari dulu, salah seorang taikun lama perniagaan Tun Daim memberitahu media bahawa Malaysia tidak memerlukan banyak bank. Bank adalah spekulator utama di dalam peningkatan kredit dimana2. Dengan simpanan wajib yang ditetapkan oleh BNM, bank2 boleh memberi pinjaman beberapa kali ganda kepada Malaysia. Perciptaan kredit ini adalah salah satu cara percambahan duit baru ke dalam pasaran.

Semalam Gabenor BNM, Dr Zeti memberitahu bahawa berapa banyak bank di Malaysia ditentukan oleh pasaran. Beberapa pengambilalihan bank luar untuk bank2 di Malaysia membuatkan Gabenor menceritakan tentang pasaran tersebut. Kalau diikutkan norma2 biasa, bank bertugas sebagai penyimpan dan pemberi pinjaman. Jika yang hanya menyimpan dahulu hanya BSN tetapi sudah berubah sekarang ini. Jika memberi pinjaman sahaja itu adalah Ah Long.

Untuk meraikan keadaan ekonomi yang meningkat naik dengan kemungkinan besar bahawa harga barang pun naik, bank2 hendaklah dibenarkan mencipta kredit semaksima mungkin. Tetapi jika tidak dikawal kemungkinan inflasi akan berlaku. Ah Long adalah pemberi pinjaman tulen. Mereka hanya berurusan diatas duit yang mereka ada sahaja. Tetapi kadar faedah yang tinggi adalah medium peningkatan duit di pasaran. Contoh seperti memberi pinjaman RM10,000 dan mereka mendapat balik RM18,000. RM8 ribu itu adalah ciptaan baru kredit.

Tetapi bank berbeza di mana simpanan diasaskan di BNM menjadi sandaran untuk membuat kredit berkali ganda. Mungkin boleh difikirkan kenapa perlu Bank ditentukan oleh pasaran.

No comments:

Post a Comment