Yang selalu jengok

Thursday, July 21, 2011

CARA Daftar SEKOLAH

Akan mula bersekolah Tahap 1 pada 2012
Aku sudah mendaftar anak lelaki aku ke Sekolah rendah menggunakan sistem on-line JPP Selangor pada April 2010.  Selepas itu aku jadi alpa lansung tak melihat pergerakan permohonan untuk bersekolah kerana anak aku akan berdaftar sekolah pada 2012 di Tahap 1.  Beberapa hari lepas baru teringat dan terus pergi ke sekolah berkenaan.  Guru itu menasihatkan aku masuk kembali ke dalam sistem on-line itu dan buat permohonan lambat.  Ibubapa kena tahu tentang semua perkara ini kerana mendaftar anak berlaku dalam masa 2 tahun sebelum masuk.  Pemilihan sekolah akan menyebabkan jauh atau dekat anak kita akan bersekolah.  Dan seterusnya aku terus masuk ke on-line sistem yang disuruh pohon kembali.  Permohonan itu pula memerlukan kata laluan yang kita reka 2 tahun lepas.  Ini lagi satu masalah dan aku cuba mengodek2 kata laluan dan akhirnya aku jumpa tempat bertanya tentang keputusan pemilihan sekolah yang hanya perlu masukkan nombor I/C anak sahaja.  Jeng3 sudah ada dan masih tidak didaftar kepada sekolah.  Aku terpaksa mencetak segala yang didaftar secara on-line dan terus ke sekolah berkenaan.  Anak aku terus didaftar secara lewat kerana pada bulan Ogos nanti .  Aku disuruh menyediakan 2 sampul surat untuk arahan dari pihak sekolah jika lulus untuk terpilih ke sekolah tersebut.  Dan semalam, aku menerima surat yang sampulnya dari aku sendiri.  Anak aku diterima masuk ke sekolah.  Ibubapa perlu mengambil sedikit masa melihat perkara2 pendaftaran ini kerana jika tidak dibuat maka mungkin sekolah menolak pendaftaran dan kita perlu menyekolahkan anak kita jauh dari rumah.  Secara ringkas - daftar secara on-line sekarang untuk masuk tahun 2013/2014, ingat kata laluan, periksa permohonan dalam masa 14 haru memohon, cetak dan bawa ke sekolah berkenaan untuk pengesahan.

No comments:

Post a Comment