Yang selalu jengok

Wednesday, June 15, 2011

First Teacher

"Gajah berkaki empat, Masyaallah,
Hidung tersangat panjang,
tapi gajah tak makan Orang.
Kalau adik ingin tahu,
Gajah makan apa? La la la la la....Gajah Makan Tebu.....yeah betul


Mereka akan menyanyi, bergaduh dan membuat kita marah.  Mereka meniru apa yang kita buat dan menjadi pandai tanpa kita sedari.  Anak aku yang perempuan akan menyanyi lagu selalunya iaitu perihal gajah seperti di atas dan selalu menyatakan ayah tak pandai nyanyi macam dia.  Bila aku marah dia pasti cakap tak nak kawan dengan aku dan aku akan buat2 sedih sambil berkata tak ada orang nak kawan dengan aku.  Dia akan datang sambil bercakap ok, salam balik. Dan selalunya lah begitu.  Yang anak lelaki akan mengugut tak mahu sekolah, kalau ayah tak beli mainan abang tak hendak ke sekolah.  Dan aku akan membalas dengan sebaliknya, kalau abang tak ke sekolah ayah tak hendak beli mainan.  Dan aku akan minta penjelasan yang mana satu datang dulu - contoh kalau ayah tak mandi ayah tak nak pergi kerja, kalau mama tak masak ayah tak nak makan atau  kalau abang tak nak mandi ayah tak hendak hantar ke sekolah.  Memang pening bercakap dengan aku sehinggakan anak aku yang berdua ini minta aku nyanyi lagu "Tanya sama pokok" dalam kereta.

"Tanya sama pokok, apa sebab goyang
Nanti jawab pokok, angin yang goncang
Tanya sama awan, apa sebab gelap
Nanti jawab awan, aku kandung air

Tanya sama mama, apa mama masak
Nanti mama jawab, beli kedai mamak je"

Dan sebagai guru pertama mereka, kita hendaklah menjadi sebahagian mereka tetapi yang lebih pandai.  menyelesaikan masalah mereka dan bermain dengan mereka seolah2 kawan yang boleh dibuli.  Walaupun permainan yang paling mereka suka adalah selerakkan barang2 itu boleh menimbulkan marah ibu tetapi aku akan mencari masa untuk bersama2 mereka mengemas.  Dan pada malam hari, mereka akan bertanya "Ayah, malam ni kita nak kemas kat mana?" 

No comments:

Post a Comment