Yang selalu jengok

Sunday, June 19, 2011

Papadom

Cerita Melayu yang pertama aku tengok di wayang adalah Mat Tenggek dan yang terakhir adalah Sembilu ketika kecoh Yusuf Haslam mengutip kutipan lebih RM6 juta.  Aku menonton di Ipoh kerana dipaksa oleh anak2 buah aku yang pasti perempuan semua - 3 orang - ketika mengaudit Mayban Finance Cawangan Ipoh.  Filem2 Melayu aku selalu tengok hanya di TV dan selalunya aku dapat faham isi cerita dengan melihat awal, tengah sedikit dan tahu bagaimana penghujungnya.  Tadi aku dapat menghabiskan cerita Papadom arahan Afdlin Shauki dan lakonan bagus oleh Liyana Jasmay.  Hari Ahad ini bersama dengan hari Ayah maka cerita papadom ditayangkan.  Bagus cerita ini aku seingat aku cerita ini adalah Filem Terbaik FFM pada satu ketika.  Cerita tentang Saadom seorang penjual nasi kandar yang popular terlalu sibuk sehingga melupakan hubungan berkeluarga.  Tetapi realitinya semua orang terpaksa bekerja untuk hidupkan keluarga.  Satu ketika ketika isteri Saadom meninggal dan Saadom terpaksa menjaga anaknya sendiri barulah cerita sebenar terserlah.  Dai menuruti segala apa yang anak hendak dan dia turuti segala aktiviti anaknya sehingga masuk ke kolej.  Bagus kalau dapat buat kerana realiti hidup sekarang tidak begitu kerana kos hidup tinggi terpaksa bekerja keras.  Syabas Afdlin Shauki bagi orang berfikir bagaimana jadi Ayah tersayang.

No comments:

Post a Comment