Yang selalu jengok

Wednesday, June 1, 2011

Bandits



Ketika aku tengah2 kesesakan lalu lintas di Petaling Jaya, aku menerima talifon dari pekerja aku di Petaling Jaya Lama. Dengan bunyi yang kelam kabut dan termengah2, dia memberitahu bahawa cawangan Mayban Finance Bhd di Petaling Jaya Lama baru dirompak. Ia berlaku sekitar pukul 7.30am ketika pegawai bertugas membuka pintu bank. 2 perompak yang menunggu di luar nampak pintu di buka dan terus masuk bersama pegawai bertugas. Setiap bilik kuat 'Strong Room' ada kunci keselamatan dan kombinasi yang perlu dipecahkan. Oleh kerana seorang sahaja yang hadir pada pagi itu, perompak telah mengikat dan sama2 menunggu pegawai yang seorang lagi datang. Setelah seorang hadir dan dia adalah orang yang memegang kombinasi maka pintu bilik kuat telah dibuka dan pada hari itu sebanyak RM700,000 telah hilang di Mayban Finance Bhd. Aku tiba di tempat kejadian pada pukul 8.15 dan kejadian telah berlalu dengan pantas. Aku teringat cerita ini bila menonton semalam cerita 'Bandit' lakonan Bruce Willis and Billy Bob Thornton tentang mereka menculik Pengurus bank semalaman untuk merompak di hari esok ketika bank di buka oleh Pengurus itu. Anak isteri pengurus bank akan di tahan di rumah sebagai cagaran untuk mendapat duit rompakan. Rompakan di Mayban Finance Bhd berlaku sekitar tahun 2001.

No comments:

Post a Comment