Yang selalu jengok

Sunday, March 27, 2011

China Akrobatic


Menonton pertunjukan Akrobatik di Tiara Beach Resort pada 26/03/2011 dulu memang menghiburkan. Dengan 2 lelaki dan 2 perempuan, penonton dihiburkan dengan aksi lipat melipat, lompat melompat dan baling membaling. Tetapi aksi paling tidak dapat aku lupa bila 2 orang perempuan ahli akrobatik itu membuat pertunjukan memusingkan pinggan atas kayu dan setiap seorang memegang 10 batang kayu dan 10 buah pinggan. Dan penutupan aksi itu adalah apabila salah seorang dari mereka memijak kepala yang seorang lagi sebelah kaki. Perempuan yang di bawah itu punyalah comel dan cantik. Bila dipijak kepalanya aku nampak herot muka perempuan tu. Mungkin kaki yang memijak bergerak sedikit dan menarik rambut di bawah kaki. Aksi itu walaupun sekejap kurang dari 5 saat tetapi aku nampak dia mengosok2 kepala selepas itu. Mereka yang pandai akrobatik di China ini dilatih tubi sehingga boleh. Teringat aku dan seingat aku mereka dicabuk dengan rotan atau dipukul sehingga boleh melakukan begitu. Latihan yang kasar itu boleh melahirkan persembahan yang bagi aku seperti binatang di dalam sarkis. Itulah kisah dimana penduduk di sebuah kawasan terlalu ramai. Pasti satu kemahiran yang mahu didapati itu terlalu mahal untuk dipelajari.

No comments:

Post a Comment