Yang selalu jengok

Wednesday, March 16, 2011

Pictural Mind


Ada satu cerita tentang ikan yang hendak mengenali dunia selain air. Lalu dia berjumpa dengan katak yang boleh tolong dia naik ke darat untuk melihat keadaan di darat dan memberitahu tentang makhluk2 di darat.

Katak naik dan berjumpa burung, lembu dan manusia. Lalu katak pun turun ke air dan berjumpa dengan ikan. Ikan bertanya pada katak apa yang ada di darat untuk kita berkenalan. Katak dengan bangga berkata bahawa dia berjumpa dengan burung, lembu dan manusia.

Ikan bertanya lagi bagaimana bentuk2 mereka ini. Lalu katak menjawab "Burung itu ada kepak, berparuh dan boleh terbang" - ikan berfikir bahawa bagaimana ikan macam dia berbentuk burung. "lembu pula ada ekor, empat kaki dan berbadan gemok" - ikan berfikir ikan berekor dan berkaki empat dan manusia itu pula berbaju.

Orang yang tidak pernah pergi sesuatu tempat atau belajar sesuatu benda pasti tidak dapat menggambarkan apa yang orang cerita. Gambaran yang mereka lihat hanyalah apa yang pernah mereka lihat sahaja. Maka kita kenalah belajar untuk mengetahui tentang banyak benda atau tentang sesuatu benda kerana gambaran yang banyak di dalam minda kita tak akan menyebabkan kita rasa otak terlalu padat.  Otak kita tidak penuh kerana diberitahu sainstis kita hanya menggunakan isi otak kita untuk berfikir sekitar 1 - 3 % sahaja.

No comments:

Post a Comment