Yang selalu jengok

Monday, March 28, 2011

Temuduga SUDOKU


Hari ini cerita pasal sudoku dalam The Star - Maki Kaji nama penciptanya. Mula2 diperkenalkan di Jepun pada tahun 1984 dan sekarang menjadi sesuatu permainan yang menduga akal dengan nombor dan mencipta perniagaan yang mengkagumkan. Buku Sudoku yang terjual lebih dari 20 juta buah diseluruh dunia tetapi kena faham bahawa nombor didalam sudoku bergerak hanya 1 - 9 sahaja - tidak kurang dan tidak lebih. Tetapi mengikut rekod hanya pada 1995 sahaja permainan ini popular di luar Jepun. Sehinggakan salah satu applikasi di dalam google juga terdapat sudoku. Aku ciplak cerita ini dalam The Star kerana teringat aku pada satu sessi temuduga kerani di Bank Muamalat tempat aku kerja dulu. Perempuan yang agak berisi tetapi mempunyai pengetahuan yang agak luas di dalam bekerja. Dia pernah bekerja di Giant Supermarket. Aku sudah memastikan dia akan bekerja dengan syarikat aku dengan kebolehan dan pengetahuan dia tentang kerjaya. lalu aku menyelak di dalam 'Resume' lalu menjumpai perkara yang diminatinya - Sudoku. Dan aku menyuruh dia menyelesaikan masalah sudoku di dalam The Star dihadapan aku bersama2 3 orang panel penemuduga. Kami menunggu dan dia berjaya. Lalu dia bekerja dengan Bank Muamalat kerana dapat menyelesaikan masalah sudoku. Hahahahahahah

No comments:

Post a Comment