Yang selalu jengok

Thursday, March 31, 2011

Stye


Suasana panas di luar mengundang sakit mata kat Aku. Pedih sakit mata menyebabkan mata untuk melihat matahari sangat menyakitkan. Penyakit yang dipanggil ketumbit lahir di sekitar kelopak mata. Ia disebabkan oleh Jangkitan Staphylococcal yang datang dari hidung. Kalau ketumbit ini berasa sakit ia adalah jenis Stye. Ada 2 jenis ketumbit iaitu Stye dan Chalazion kat mata. yang aku rasai sekarang adalah jenis Stye kerana sakit dan susah hendak membuka mata. Kalau Chalazion tidak sakit tetapi ia seperti ketumbuhan. Aku pernah 2 kali semasa menngerjakan Umrah mengalami benda yang sama. Bagi aku ia adalah sebab alahan aku kepada suasana terlalu panas. Bila panas, aku selalu berada di dalam bilik ber aircond dan keadaan lama menyebabkan mata kering atau air mata tersumbat dan ini menyebabkan ia tidak dapat dirembeskan dengan sempurna. Dan ketumbit ini selalunya aku ubatkan dengan jenis ubat sapu sahaja. Selalunya ia akan menyejukkan mata. Nak kerja pun dah tak larat. Mata tutup sebelah baik aku tidur je.

No comments:

Post a Comment