Yang selalu jengok

Thursday, March 24, 2011

HANTU


Damping malam kata seorang budak dengan aku. Kadang2 saka yang yang ada. Congkak pun kami tak pernah main. Jangan Pandang Belakang. Ini adalah bahasa yang dilontar kat aku. Pelik macam tajuk filem. Satu pagi aku mendengar teliti cerita dari isteri tentang bunyi yang selalu ada setiap waktu Magrib dan menjelang tengah malam. Bunyi itu bersahutan kadang2 lebih dari 30 saat. Menakutkan sehingga meremang bulu. Berdebar hati mendengar cerita isteri aku. Dia menambah cerita tentang adik ipar yang berdekatan rumah juga mengalami benda yang sama. Yang parah apabila ibu mertua datang ke rumah dan bercerita tentang mimpi2 yang berulang datang setiap kali tidur di rumah. Aku setiap malam balik lewat ke rumah dan amat pasti bunyi bersahutan itu aku dengar. Dan aku cuba mendengar dan tidak melayan bunyi2 begitu. Dan akhirnya pada satu pagi, isteri aku berbisik di belakang tiang di ruang legar aku ternampak seperti burung hantu menyorok. Perkataan hantu itu dikuatkan oleh isteri aku. Berdebar hati tetapi sebagai lelaki aku kena nampak tenang. Suasana masih gelap walaupun jam sudah menunjuk pukul 7.00 pagi. Aku mengintai2 tiang di ruang legar seperti yang isteri aku nampak, sepasang mata bulat dan bersayap. Aku mendekatkan kepada menjenguk lebih rapat. Kelihatan sayap itu lebih tinggi dari badan burung hantu itu. Aku terus rapatkan muka kerana mahu melihat lebih jelas. Dan aku pasti benda itu bukan burung hantu dan sambil berbisik memberitahu isteri bahawa inilah benda yang berbunyi setiap malam kita. Aku pasti ia adalah kluang. Dan cerita kluang inilah menyebabkan mimpi yang berbagai kepada ibu mertua adik ipar aku. Berbagai bomoh hendak diupah, berkali surah Yassin dibaca dan diberi nasihat untuk pindah kerana bunyi yang pelik ini. Kadang2 aku pelik keadaan mistik yang mesti boleh dijawab menjadi satu trauma untuk dikongsi beramai. Cerita2 filem juga menambah tokok untuk menakutkan orang. Cuba tengok cerita Hantu Kak Limah balik Rumah - akhirnya cerita tentang UFO/hantu diuraikan tanpa ada hantu.

No comments:

Post a Comment