Yang selalu jengok

Thursday, March 24, 2011

Student UiTM sekarang


Semalam makan malam bersama 5 orang pelajar perempuan UiTM berbagai bidang seperti mengundang aku bercerita tentang keadaan ITM di pertengahan tahun 1975. Mereka yang makan bersama aku itu semua bertudung cantik menutup rambut. Aku masih budak2 pada masa itu. Cerita orang bertudung menjadi satu cerita nasional pada masa itu. Perempuan pada masa itu berskit pendek dan rambut bermacam stail. Walaupun pada masa itu mewarnakan rambut bukan satu trend. Hanya orang2 tua yang mewarnakan rambut kepada hitam atau merah. Kesedaran tentang bertudung bukan datang dengan senang pada masa itu. Diceritakan pada aku, seorang perempuan yang pertama memakai tudung di ITM pada masa itu dipermainkan oleh budak2 pelajar lelaki. Setiap kali berjalan, tudungnya akan ditarik2 oleh pelajar2 lelaki dan sambil mengejek. Perempuan pertama memakai tudung di ITM itu seperti sekarang membotakkan rambut. Pelik dan dibenarkan dikacau. Perempuan pertama bertudung itu menyebabkan aku satu hari mencari habis di dalam internet dan habis di semua enjin carian tetapi tidak menjumpai. Reformasi penukaran kesedaran ini telah melahirkan adik2 yang makan bersama aku semalam. Semua bertudung dan cantik dipandang.

No comments:

Post a Comment